Üniversite imtihanına harcanan emeğin mana kazanabilmesi için tercih sürecinin de en az hazırlık sürecindeki kadar disiplinle ve kararlılıkla geçirilmesi, gerçek tercih yapmanın temel adımları içindedır.
İSTEK Okulları Lise PDR Koordinatörü Aydın Ataş, tercih devrinde gençlere kıymetli tavsiyelerde bulundu.
Tercih hakkı kazanan öğrenciler, kendileri için hakikat üniversiteleri ve kısımları nasıl belirleyecekler?
Tercihin teknik yanı, öğrencinin nereye yerleşeceğini, nerede tahsil nazaranceğini ve daha sonraki yaşantısını direkt etkileyeceği için, adaylar bu süreçte asla telâşlı davranmamalı, bilakis araştırmalarını derinleştirmelidirler. Her aday, kendisi için akademik, mesleksel, toplumsal bakımdan en yanlışsız rotayı çizebilmek için kesinlikle araştırıcı olmalı, bilimsel ve somut ölçütleri dikkate almalıdır.
Tercih listeleri nasıl oluşturulmalı?
Üniversite imtihanlarına hazırlık süreci, planlama ve uygulama kademeleri olan bir öğrenme etkinliğidir. İmtihanlara hazırlık kadar değerli bir mevzu da üniversite ve kısım tercihidir. Adaylar, tercihte bulunurken farklı dinamiklerle hareket ediyorlar. Öğrenciler, kendileri için “iş garantisi bulunan ve ekonomik getirisi yüksek olacak” kısımlara yerleşmeyi amaçlıyorlar. Bunun yanında üniversite ve kısım tercihi, bilimsel, bütünlüklü bir yaklaşımla ele alınması gereken bir bahis olarak öne çıkıyor. Adaylar evvela kendi yatkınlıklarını, marifetlerini, ilgilerini ve yönelimlerini göz önünde bulundurarak gerçekçi adımlar atmalıdır. Sözgelimi, geçmiş akademik muvaffakiyet ve adayın tecrübeleri tercihlere kaynaklık etmelidir.
Hangi kısım sorusu yerine hangi üniversite sorusu sorulmalı
Üniversitenin kurumsal yapısı, ulusal ve memleketler arası saygınlığı, öğretim üyelerinin çeşitliliği ve nitelikleri, günün şartlarına uygunluğu, tahsil programlarının çeşitliliği, lisan imkanları, memleketler arası ilişkileri, yerleşkesi, pozisyonu, mezunlarının nerelerde bulunduğu üzere ölçütler kesinlikle belirleyici olur. Bir üniversitenin niteliğini ortaya koyan ölçütler de bir daha sınanabilir ve somut biçimde ele alınabilir. Öğrenci başına düşen öğretim üyesi sayısı, öğretim üyelerinin akademik meslekleri, yayın çeşitliliği, proje çeşitliliği, laboratuar ve öteki ekipman imkanları, sportif, sanatsal etkinliklere ayrılan alanlar, barınma imkanları, staj seçenekleri, çift ana kısım ya da yan kol programlarının erişilebilirliği değerli başlıkları oluşturur. Yani, üniversite seçmek, bir ömür biçimi seçmek üzeredir aslında. Bu niçinle şahısların hayata vuracakları damgada üniversitenin yeri belirleyici kıymettedir. ötürüsıyla “hangi bölüm” sorusundan evvel “hangi üniversite” sorusunu yanıtlamak daha gerçekçi bir yaklaşım olacaktır.
Kısımlar gerçekçi bakış açılarıyla belirlenmeli
Üniversite seçimiyle birlikte anılan kısım, ötürüsıyla meslek seçimi de gençlerin önündeki kritik konulardan biridir. Kişi kendine her bakımdan en uygun kısmın hangisi olduğuna da kolay kolay karar veremez. Kısımlar de bir daha bilimsel, gerçekçi bakış açılarıyla belirlenmelidir. Nasıl ki üniversiteler için somut ölçütlerden kelam ediyorsak kısımlar için de emsal durumlar geçerlidir. Bilhassa pandemi sürecinde süratle değişen ve dönüşen dünyamızda mesleklerin de bu dönüşümle uyumlu halde gelişmesi kaçınılmazdır. Geleceğin dünyasına hazırlanan gençler, bugünün yaklaşımlarıyla değil, geleceğin bakış açılarıyla tercihte bulunurlarsa günü yakalamak için gerçek adım atmış olacaklardır. “Gelecek bizden ne bekliyor?” sorusu, yanıtlanmadan tercih yapmak, bir şeylerin eksik kalmasına yol açacaktır.
Kontenjan, burs vb teknik hususlara dikkat edilmeli
Tercih devrinde ülkemizde 200’ün üstündeki üniversiteye yerleşebilmek için adaylar, adeta birbirleriyle yarışacaklar. Tercih yaparken şayet üniversitelere ve kısımlara karar verme kademesine gelinmişse orada teknik hususlar belirleyici olacaktır. Artan-azalan kontenjanlar, ilgili kısmın son senelerdaki muvaffakiyet sıralarının eğrisi, burs seçeneklerindeki değişiklikler, yeni açılan üniversitelerin ve kısımların tesiri, ekonomik süreçler niçiniyle devlet ve vakıf üniversitelerinin süreçten nasıl etkilendiği hususları dikkate alınmalıdır. Öğrenciler listelerinde en çok 24 tercihe yer verebilecekler. Listeler hazırlanırken olabildiğince geniş aralıklarda tercih yapmak son derece değerlidir.
İSTEK Okulları Lise PDR Koordinatörü Aydın Ataş, tercih devrinde gençlere kıymetli tavsiyelerde bulundu.
Tercih hakkı kazanan öğrenciler, kendileri için hakikat üniversiteleri ve kısımları nasıl belirleyecekler?
Tercihin teknik yanı, öğrencinin nereye yerleşeceğini, nerede tahsil nazaranceğini ve daha sonraki yaşantısını direkt etkileyeceği için, adaylar bu süreçte asla telâşlı davranmamalı, bilakis araştırmalarını derinleştirmelidirler. Her aday, kendisi için akademik, mesleksel, toplumsal bakımdan en yanlışsız rotayı çizebilmek için kesinlikle araştırıcı olmalı, bilimsel ve somut ölçütleri dikkate almalıdır.
Tercih listeleri nasıl oluşturulmalı?
Üniversite imtihanlarına hazırlık süreci, planlama ve uygulama kademeleri olan bir öğrenme etkinliğidir. İmtihanlara hazırlık kadar değerli bir mevzu da üniversite ve kısım tercihidir. Adaylar, tercihte bulunurken farklı dinamiklerle hareket ediyorlar. Öğrenciler, kendileri için “iş garantisi bulunan ve ekonomik getirisi yüksek olacak” kısımlara yerleşmeyi amaçlıyorlar. Bunun yanında üniversite ve kısım tercihi, bilimsel, bütünlüklü bir yaklaşımla ele alınması gereken bir bahis olarak öne çıkıyor. Adaylar evvela kendi yatkınlıklarını, marifetlerini, ilgilerini ve yönelimlerini göz önünde bulundurarak gerçekçi adımlar atmalıdır. Sözgelimi, geçmiş akademik muvaffakiyet ve adayın tecrübeleri tercihlere kaynaklık etmelidir.
Hangi kısım sorusu yerine hangi üniversite sorusu sorulmalı
Üniversitenin kurumsal yapısı, ulusal ve memleketler arası saygınlığı, öğretim üyelerinin çeşitliliği ve nitelikleri, günün şartlarına uygunluğu, tahsil programlarının çeşitliliği, lisan imkanları, memleketler arası ilişkileri, yerleşkesi, pozisyonu, mezunlarının nerelerde bulunduğu üzere ölçütler kesinlikle belirleyici olur. Bir üniversitenin niteliğini ortaya koyan ölçütler de bir daha sınanabilir ve somut biçimde ele alınabilir. Öğrenci başına düşen öğretim üyesi sayısı, öğretim üyelerinin akademik meslekleri, yayın çeşitliliği, proje çeşitliliği, laboratuar ve öteki ekipman imkanları, sportif, sanatsal etkinliklere ayrılan alanlar, barınma imkanları, staj seçenekleri, çift ana kısım ya da yan kol programlarının erişilebilirliği değerli başlıkları oluşturur. Yani, üniversite seçmek, bir ömür biçimi seçmek üzeredir aslında. Bu niçinle şahısların hayata vuracakları damgada üniversitenin yeri belirleyici kıymettedir. ötürüsıyla “hangi bölüm” sorusundan evvel “hangi üniversite” sorusunu yanıtlamak daha gerçekçi bir yaklaşım olacaktır.
Kısımlar gerçekçi bakış açılarıyla belirlenmeli
Üniversite seçimiyle birlikte anılan kısım, ötürüsıyla meslek seçimi de gençlerin önündeki kritik konulardan biridir. Kişi kendine her bakımdan en uygun kısmın hangisi olduğuna da kolay kolay karar veremez. Kısımlar de bir daha bilimsel, gerçekçi bakış açılarıyla belirlenmelidir. Nasıl ki üniversiteler için somut ölçütlerden kelam ediyorsak kısımlar için de emsal durumlar geçerlidir. Bilhassa pandemi sürecinde süratle değişen ve dönüşen dünyamızda mesleklerin de bu dönüşümle uyumlu halde gelişmesi kaçınılmazdır. Geleceğin dünyasına hazırlanan gençler, bugünün yaklaşımlarıyla değil, geleceğin bakış açılarıyla tercihte bulunurlarsa günü yakalamak için gerçek adım atmış olacaklardır. “Gelecek bizden ne bekliyor?” sorusu, yanıtlanmadan tercih yapmak, bir şeylerin eksik kalmasına yol açacaktır.
Kontenjan, burs vb teknik hususlara dikkat edilmeli
Tercih devrinde ülkemizde 200’ün üstündeki üniversiteye yerleşebilmek için adaylar, adeta birbirleriyle yarışacaklar. Tercih yaparken şayet üniversitelere ve kısımlara karar verme kademesine gelinmişse orada teknik hususlar belirleyici olacaktır. Artan-azalan kontenjanlar, ilgili kısmın son senelerdaki muvaffakiyet sıralarının eğrisi, burs seçeneklerindeki değişiklikler, yeni açılan üniversitelerin ve kısımların tesiri, ekonomik süreçler niçiniyle devlet ve vakıf üniversitelerinin süreçten nasıl etkilendiği hususları dikkate alınmalıdır. Öğrenciler listelerinde en çok 24 tercihe yer verebilecekler. Listeler hazırlanırken olabildiğince geniş aralıklarda tercih yapmak son derece değerlidir.