Psikolojik Olarak Öğrenme Nedir ?

CesHef

Global Mod
Global Mod
Psikolojik Olarak Öğrenme Nedir?

Öğrenme, bireylerin çevrelerinden aldıkları bilgileri, deneyimleri ve gözlemleri işleyerek bilişsel, duygusal ve davranışsal değişikliklere yol açması sürecidir. Psikolojik açıdan öğrenme, insan beyninin dış uyaranlara karşı verdiği tepki, bilişsel süreçler ve çevresel faktörlerin etkileşimi ile şekillenir. Psikolojik öğrenme teorileri, bu sürecin nasıl işlediğine dair çeşitli açıklamalar sunar ve farklı bakış açıları geliştirir. Psikolojinin bir alt dalı olan öğrenme psikolojisi, öğrenme süreçlerini inceleyerek bireylerin nasıl daha verimli öğrenebileceğini anlamaya çalışır.

Öğrenme Süreci Nasıl Gerçekleşir?

Psikolojik öğrenme, bireyin deneyimlerine dayalı olarak yeni bilgi, beceri, tutum ve değerler kazanma sürecidir. Bu süreç, bireylerin çevrelerinden gelen uyaranları nasıl algıladıkları ve bu uyaranlara nasıl tepki verdiklerine bağlı olarak gelişir. Temel olarak, öğrenme beyin tarafından çevresel faktörlerden alınan bilgilerin işlenmesiyle başlar. Bu süreçte dikkat, hafıza, dil, problem çözme ve analiz gibi bilişsel beceriler devreye girer.

Beyindeki sinirsel bağlantılar, öğrenme süreciyle birlikte güçlenir ve pekişir. Bu nedenle öğrenme, yalnızca bilgi edinme değil, aynı zamanda bilgiye dair tutumların ve davranışların değişmesini de içerir. Psikolojik açıdan öğrenme, bireyin içsel dünyasında meydana gelen değişimlerin dışa yansımasıdır.

Psikolojik Öğrenme Teorileri

Psikolojik öğrenmenin anlaşılabilmesi için çeşitli teoriler geliştirilmiştir. Her biri öğrenme sürecini farklı açılardan ele alır. Başlıca öğrenme teorileri şunlardır:

1. **Davranışçı Öğrenme Teorisi**

Davranışçı psikoloji, öğrenmenin dışsal uyarıcılara ve bu uyarıcılara verilen tepkilere dayandığını savunur. Pavlov'un klasik koşullanma ve Skinner'ın edimsel koşullanma teorileri bu akıma örnek olarak verilebilir. Klasik koşullanma, bir uyarana yapılan otomatik yanıtların, başka bir uyarana da transfer edilmesini açıklar. Edimsel koşullanma ise ödüller ve cezalara dayalı bir öğrenme biçimini ifade eder.

2. **Bilişsel Öğrenme Teorisi**

Bilişsel öğrenme teorisi, zihinsel süreçlerin öğrenme üzerindeki etkisini vurgular. Bu teoriye göre öğrenme, çevreden alınan bilginin beynimizde işlenmesiyle gerçekleşir. Jean Piaget’in gelişimsel öğrenme teorisi, çocukların dünyayı nasıl keşfettiklerini ve öğrendiklerini açıklarken, Lev Vygotsky’nin sosyo-kültürel teorisi öğrenmenin sosyal etkileşimler yoluyla geliştiğini savunur.

3. **Sosyal Öğrenme Teorisi**

Albert Bandura’nın geliştirdiği sosyal öğrenme teorisi, bireylerin gözlem yoluyla öğrendiklerini ve model alma davranışlarını anlamaya çalışır. Bu teori, öğrenmenin sadece doğrudan deneyimlerle değil, aynı zamanda başkalarının davranışlarını gözlemleyerek de gerçekleşebileceğini öne sürer.

Öğrenmenin Psikolojik Yönleri

Psikolojik açıdan öğrenme, yalnızca bilgi edinme değil, aynı zamanda duygusal, bilişsel ve sosyal değişimleri de içerir. Öğrenme süreci, bireyin kişisel deneyimlerinden, çevresel faktörlerden ve sosyal etkileşimlerden etkilenir. İnsanlar, öğrenme sürecinde çeşitli motivasyon faktörlerine, kişisel inançlara, önceden edinilmiş bilgilere ve duygusal durumlarına bağlı olarak farklı hızlarda öğrenebilirler. Bu, öğrenme sürecinin bireysel bir deneyim olduğunu gösterir.

1. **Motivasyon ve Öğrenme**

Motivasyon, öğrenme sürecinde önemli bir rol oynar. İçsel motivasyon, bireyin bir konuda ilgisi, merakı ve içsel arzusu doğrultusunda öğrenmeye yönelik davranışlarını etkilerken, dışsal motivasyon ödüller veya cezalarla şekillenir. Öğrenme sürecinin verimliliği, bireyin motivasyon düzeyine doğrudan bağlıdır.

2. **Duygular ve Öğrenme**

Duygular da öğrenme sürecini etkileyen önemli bir faktördür. Olumlu duygular, öğrenme istekliliğini artırırken, olumsuz duygular öğrenmeyi zorlaştırabilir. Kaygı, stres ve korku gibi duygular, öğrenmeyi engelleyebilirken, mutluluk, merak ve öz-yeterlilik gibi duygular öğrenmeye katkı sağlar.

Psikolojik Öğrenme Türleri

Psikolojik öğrenme çeşitli türlere ayrılabilir. Bu türler, bireylerin öğrenme süreçlerinde hangi tür bilişsel ve davranışsal değişikliklere uğradığını açıklar:

1. **Sözel Öğrenme**

Bu tür öğrenme, yeni kelimeler, ifadeler veya dil bilgisi kazanmayı içerir. Okuma, yazma ve konuşma yoluyla gerçekleşir. Öğrenciler, öğretmenlerinin söylediklerini veya yazılı metinleri öğrenerek dil becerilerini geliştirirler.

2. **Motor Öğrenme**

Motor öğrenme, fiziksel becerilerin kazanılması ve bu becerilerin otomatikleşmesidir. Yürümek, yazı yazmak, bisiklet sürmek gibi davranışlar motor öğrenmenin örnekleridir.

3. **Sosyal Öğrenme**

Bireyler, başkalarının davranışlarını gözlemleyerek de öğrenirler. Bu tür öğrenme, özellikle sosyal etkileşimlerde, toplum içindeki normları ve davranış kalıplarını öğrenmede önemlidir.

Öğrenme Sürecinde Beynin Rolü

Beyin, öğrenme sürecinde merkezi bir rol oynar. Beyindeki nöronlar, çevresel uyaranlara yanıt olarak birbirleriyle bağlantı kurarak yeni bilgi ve becerilerin edinilmesini sağlar. Beyindeki nöroplastisite, öğrenme sürecinde sinirsel bağlantıların güçlenmesi ve yenilerinin kurulmasını ifade eder. Bu süreç, beynin öğrenmeye uyum sağlama yeteneği olarak tanımlanabilir.

Sonuç: Psikolojik Öğrenme ve Günlük Yaşamdaki Yeri

Psikolojik öğrenme, hem bireylerin gelişiminde hem de toplumların ilerlemesinde temel bir süreçtir. Psikolojik açıdan öğrenme, sadece bilgi edinmeyi değil, aynı zamanda yeni düşünme biçimleri, davranışlar ve tutumlar geliştirmeyi de içerir. İnsanlar çevrelerinden aldıkları her türlü uyarana yanıt vererek öğrenirler ve bu süreç zamanla kişisel dönüşümü tetikler. Öğrenme, bireylerin daha etkili ve verimli şekilde yaşamalarını sağlayacak becerileri edinmelerine yardımcı olur ve toplumlar arası etkileşimi güçlendirir.
 
Üst