Gaz ısıtıcıları ve ısı pompaları hakkında bilmeniz gerekenler

Sefer

Global Mod
Global Mod



Gazlı ısıtıcımı kullanmaya devam edebilir miyim? Değişim için ne kadar para alırım? Yeni ısıtma yasası bu soruları yanıtlıyor.


Isınma Yasası olarak da bilinen Bina Enerjisi Yasası’nın (GEG) revizyonu ile birlikte, öncelikle ısıtma ve ısıtma sistemlerinde değişiklikler oldu. Aşağıda, revize edilen yasa tasarısında neler olduğunu ve artık ev sahibi ve kiracıların bilmesi gerekenleri kısaca özetledik.


Isınma Kanunu: Bina Enerji Kanunu’nda yapılan değişiklik ne zaman yürürlüğe girecek?


Bina Enerjisi Yasası’nın revize edilmiş versiyonu 1 Ocak 2024’ten itibaren geçerli olacaktır. Bu, başlangıçta yeni binaları ve yeni gelişme alanlarını etkileyecektir. İlerleyen yıllarda, düzenlemeler mevcut binalara, belediyelere ve şehirlere yayılacaktır.


Ev sahiplerinin ısıtma sistemlerini şimdi değiştirmeleri gerekiyor mu?


Gelecekte mülkünüze yeni bir ısıtma sistemi kurmak istiyorsanız, bunun geleceğe dönük olduğundan emin olmalısınız. Bu, en az yüzde 65 yeşil enerji ile çalıştırılabileceği anlamına gelir.


GEG değişikliği yürürlüğe girdikten hemen sonra mevcut ısıtıcıların sökülmesi veya değiştirilmesi gerekmez. Bir geçiş dönemi var. Aynısı, GEG gerekliliklerini karşılamayan eski ısıtıcılar için de geçerlidir. Ayrıca belirli bir zamana kadar ameliyat edilmeye devam edebilirler. Makalenin ilerleyen kısımlarında bununla ilgili daha fazla bilgi.


Arızalı ısıtma: Hala onarıma izin veriliyor mu?


Isıtma arızalıysa ve yüzde 65 eko-enerji işaretini karşılamıyorsa, doğrudan değiştirilmesi gerekmez, ancak onarılabilir ve daha sonra çalıştırılmaya devam edilebilir.


Ancak: Tam bir arıza (“hasar”) durumunda, ısıtma tamamen değiştirilmelidir. Hem de en az yüzde 65 yeşil enerji ile çalıştırılabilen bir modelle. Son tarih: en fazla üç yıl; 13 yıla kadar düşük sıcaklıklı kazanlarla (gazlı yerden ısıtma). Isıtma sistemi hasar gördüğünde belediye ısıtma planı yerinde değilse, geçici olarak fosil yakıtlarla ısıtmaya devam eden bir model kurulabilir. Süre: en fazla on yıl.


Son başvuru tarihi ne zamana kadar?


Mevcut İklim Koruma Yasasına göre, tüm ısıtma sistemleri 1 Ocak 2045’ten itibaren yenilenebilir enerjiyle çalıştırılmalı veya iklim açısından nötr olmalıdır (bkz. İklim Koruma Yasası).


Münferit vakalar için ilgili son tarihler, belediyelerin ve şehirlerin hızına bağlıdır. Bir belediye ısıtma planı oluşturmalı ve sakinlerine gelecekte hangi yerel ve bölgesel ısıtma, hidrojen ve hatta biyogaz seçeneklerinin mevcut olacağını ve bunların ne zaman mevcut olması gerektiğini göstermelidirler. Bu nedenle son tarihler belediyeler tarafından dolaylı olarak belirlenir ve bu nedenle bölgeden bölgeye değişir. Bununla birlikte, genel olarak, 100.000’den fazla nüfusa sahip büyük şehirlerde 2026’ya kadar ve daha küçük şehirlerde 2028’e kadar ısı planlaması uygulanacaktır. 10.000’den az nüfusu olan topluluklar için, ısı planlaması söz konusu olduğunda daha az katı düzenlemeler olmalıdır.
Belediyeler ve yerel makamlar son teslim tarihlerini karşılamalıdır – ertelemeye izin verilmez.

  • itibaren 1 Ocak 2024 Yeni geliştirme alanlarında sadece ilgili spesifikasyonları karşılayan ısıtma sistemleri kullanılabilir. Yeni gelişme alanları bu nedenle belediye ısı planlamasına bağlı değildir.
  • itibaren 1 Ocak 2045 fosil yakıtlı (doğal gaz, kalorifer yakıtı) ısıtıcıların çalıştırılmasına artık izin verilmemektedir (bkz. İklim Koruma Yasası).
Gazlı ısıtıcılar için özel bir düzenleme var mı?


Çalışan gazlı ısıtıcıların 2045’e kadar değiştirilmesi gerekmeyecek. Belediye ısıtma planı yürürlükte olsa bile. Ancak gazlı ısıtıcılar H2’ye hazır olmalıdır, yani hidrojen veya biyogaz ile çalıştırılabilmelidirler. Nedeni: 2029’dan itibaren, kalan gaz ısıtıcıları, hidrojen sağlanamadığı sürece yüzde 15 biyogazdan oluşan bir gaz karışımı ile çalıştırılacaktır. Biyogaz payı 2035’ten itibaren yüzde 30’a çıkacak. 2040’ta mevcut ısıtma sistemleri yüzde 60’ı “yeşil gaz”dan oluşan gaz karışımıyla çalıştırılacak.


Belediyelerin ısı planlamalarına gaz şebekesinin şimdilik yerinde kalacağını, ancak gelecekte oraya yalnızca iklim açısından zararsız gazların akacağını dahil etmesi de önemlidir.

yeşil gaz


“Yeşil gaz” terimi, yeşil hidrojen ve biyogaz anlamına gelir. Yeşil hidrojen, elektroliz için gereken enerjinin yenilenebilir kaynaklardan geldiği anlamına gelir.


Yağlı ısıtma sistemleri için özel düzenlemeler var mı?


Modern mazotlu ısıtıcılar, yüzde 65 yenilenebilir yakıtla çalıştırılabilirlerse çalıştırılmaya devam edilebilir. Ancak, gazlı ısıtıcılar gibi, yalnızca 31 Aralık 2044’e kadar çalışabilirler ve daha sonra değiştirilmeleri gerekir.


Zorluk vakaları için istisnalar


Sübvansiyonlara ve kredilere rağmen önlemleri karşılayamayan herkes, mağduriyet başvurusunda bulunmalıdır. O zaman ısıtma sistemini değiştirme zorunluluğundan kurtulmuş olabilir.


Bu ısıtıcılara gelecekte izin verilecek


Yasa, 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren yeni binalara ve yeni geliştirme alanlarına yalnızca geleceğe yönelik ısıtma sistemlerinin kurulabileceğini şart koşuyor. Bu, yeşil hidrojen, odun, güneş veya rüzgar gibi en az yüzde 65 yenilenebilir enerji ile çalıştırılabilecekleri anlamına gelir.


Gelecekte, yeni bir ısıtma sistemi kuran herkes, sistemin çalıştırılabilir veya en azından dönüştürülebilir olmasını sağlamak zorunda kalacaktır. Buna göre, aşağıdaki ısıtma modelleri düşünülebilir:

  • Isı pompası
    İklim nötr enerjilerle çalışma mümkün olmalıdır (örn. yeşil elektrik)
  • Odun ısıtma, pelet ısıtma, talaş ısıtma
  • Yerel veya bölgesel ısıtma ağına bağlantı
    Yerel ve bölgesel ısıtma şebekesi, Aralık 2029’a kadar yüzde 50 yenilenebilir enerji ile çalıştırılacaktır. Uyumluluktan ısıtma şebekesi operatörü sorumludur. Bu sistemi tercih eden tüketicilerin başka bir şey düşünmesine gerek kalmıyor.
  • güneş enerjisi sistemleri
  • jeotermal sistemler
  • Hidrojen işletimi veya güneş enerjisi işletimi ile kombine ısı ve elektrik santrali
  • Hidrojen işletimi ile gazlı ısıtma
    Isıtma, 2040’tan itibaren yüzde 60’a kadar yeşil hidrojen veya biyogaz ile çalıştırılabilecek şekilde dönüştürülebilmelidir. Ayrıca, gazlı ısıtmanın tedarikçisi satıştan önce zorunlu bir danışma gerçekleştirmelidir. Tavsiye, diğer şeylerin yanı sıra, kullanıcının gelecekte karşılaşabileceği mali yüklerin bir açıklamasını içerir – özellikle gazlı ısıtma sisteminin işletimi, belediye ısı planlamasına ve dolayısıyla daha fazla dönüştürmeye (örneğin bir biyogaz işletmesine) bağlı olduğu için veya tam bir değiştirme bile gerekli olabilir. 2028’den itibaren bu tür ısıtma için ek maliyetler (CO2 sertifikası ticareti için ek ücretler) olacaktır.
    Tavsiye, enerji danışmanları, baca temizleyicileri, ısıtma tesisatçıları veya elektrik mühendisleri tarafından verilebilir.
  • Biyometan işletimli gazlı ısıtma – yalnızca mevcut binalarda, yeni binalarda değil
    Dikkat: Biyometan payı en az yüzde 65 olmalıdır.
  • Güneş enerjisiyle çalışan veya hidrojenle çalışan kombine ısı ve elektrik santrali
    Dikkat: Isıtma, yüzde 65’e kadar yenilenebilir enerjilerden çalıştırılabilmelidir.
  • Enerjisinin yüzde 65’ini güneş panellerinden alan mazotlu veya gazlı ısıtma veya güneş enerjisi veya hidrojenle çalışan ısı pompası gibi hibrit modeller.
  • Biyokütle ısıtma, termal güneş enerjisi ve/veya tampon depolama olmaksızın bile – sadece mevcut binalarda, yeni binalarda değil
  • Doğrudan elektrikle ısıtma – yalnızca çok iyi yalıtılmış binalarda
  • Yağlı ısıtma – sadece mevcut binalarda, yeni binalarda değil
    Isıtma yüzde 65 yenilenebilir yakıtla çalıştırılmalıdır.
    Sadece ısı pompalarını desteklemek için kullanılabilirler, örneğin ısıtma gücünün yeterli olmadığı özellikle soğuk günlerde.
Ancak, bir enerji danışmanına danışmak en iyisidir. Çünkü istenilen ısıtma alternatifi her zaman ilgili mülke uygun olmayabilir.
 
Üst